Filmreview: Her

‘Doe mij ook zo’n Systeem!’ dacht ik bij aanvang van de film Her, maar bij nader inzien toch maar liever niet. Dat afstandelijke op momenten dat je elkaar fysiek wilt tegenkomen als in een échte relatie of het moment dat een Systeem gedwongen wordt af te blazen lijkt me niet bepaald vooruitstrevend. Tenzij dat Systeem per slot van rekening wel iets positiefs voor je heeft kunnen betekenen.

Storyline

Een pas gescheiden man – schrijver van beroep – fleurt weer een beetje op als hij een reclame ziet over een intuïtief Operating System en schaft het aan. Langzamerhand maakt hij kennis met het Systeem dat hij in vrouwelijke vorm gestalte laat doen. Er ontwikkelt zich langzamerhand een soort van relatie met Samantha (OS). Beetje bij beetje komt hij zichzelf – mede vanwege de ontwikkeling van emoties naast het intuïtieve karakter van het Systeem – tegen. Hij leert daarmee om te gaan met zijn eigen tekortkomingen binnen relaties. Net op tijd houdt het Systeem het voor gezien zodat hij opnieuw zijn (eigen) leven kan hervatten. Alleen.

De cast

Ik werd heel erg geraakt door het prima acteurswerk in deze film. Joaquin Phoenix zet schijnbaar moeiteloos het karakter neer van een schrijver met heel veel inlevingsvermogen die in opdracht (liefdes)brieven schrijft. Door zijn scheiding verloor hij niet alleen het contact met zijn ex, maar bijna ook met zichzelf. Het Operating Systeem in de vorm van Samantha laat hem weer terugdalen – met zijn voetjes stevig geplant – op de aarde.

Het is daarom een prachtige film die het zeker waard is om nog eens terug te kijken. Of te laten zien aan mensen die twijfelen over het nut van relaties nadat ze zelf al een relatie hebben gehad en daar negatieve consequenties van ondervonden. Zonder dat ze leerden wat ze zelf niet goed deden en waaraan ze (eventueel) zouden kunnen werken.

Topfilm!

Abonneer je!

Voer je e-mailadres in...